072 505 4011 info@toprooster.nl

Maart 2016

Historie vrijwilligers-rooster

Het was 2011 toen TopRooster.nl is ontstaan: Martijn de Deugd werkte als vrijwilliger ruim 6 uur in de week bij Sensoor, een landelijke telefonische hulpdienst die vroeger ‘SOS De Telefonische Hulpdienst’ heette.
Het roosteren van de vrijwilligers ging er op papier. In de vestigingen Zaandam en Alkmaar – die bij elkaar hoorden – wilde men geen dubbelingen. Maar hoe realiseer je dat op een eenvoudige, transparante manier? Daar was maar één antwoord mogelijk: via de cloud. Er moest dus een oplossing komen die vanaf iedere PC met internetverbinding bereikbaar zou zijn en een eenvoudig overzicht van de roosteringen zou bieden van beide vestigingen tegelijk.

Gebruiksvriendelijk

Maar omdat er bij Sensoor – zoals bij vele vrijwilligersorganisaties – veel vrijwilligers werkten die niet allemaal even handig met een computer konden omgaan, moest het systeem super gebruiksvriendelijk zijn. Hoe vind je zo’n systeem? De roosterprogramma’s die we onderzochten sloten of niet goed aan op de wensen van Sensoor, of waren verre van gebruiksvriendelijk.
Toen is besloten: Martijn de Deugd – eigenaar van DDA Automation Services – ontwerpt en bouwt een nieuw systeem, dat én doet wat het moet doen én onverslagen gebruiksvriendelijk zou zijn. En dat is gelukt.
Hoe? Door van meet af aan de gebruiksvriendelijkheid centraal te stellen en daaraan geen enkele concessie te doen(*).

De ingebruikname

Toen in 2011 TopRooster.nl klaar was voor gebruik, kregen alle 65 vrijwilligers een e-mail met een korte instructie van dat er en hoe er voortaan met TopRooster.nl gewerkt zou worden. En ondanks de gemiddelde best wat hoge leeftijd van de vrijwilligers, was er niemand die vragen had: zonder uitzondering stapte iedereen als vanzelf over op het digitaal roosteren. Verschillende mensen zeiden zelfs: ‘Maar dit snap ik zelfs’. En dat spreekt natuurlijk boekdelen. Missie geslaagd!

Tot op de dag van vandaag

Sensoor werkt tot op de dag van vandaag met TopRooster.nl en naar volle tevredenheid bovendien.

(*) Eigenlijk is het heel eenvoudig: zodra er een situatie ontstond waarbij duidelijk werd dat de gebruiker zich kon afvragen ‘Wordt hier A of B bedoeld’, is dat gedeelte opnieuw ontworpen, zodat men zich die vraag niet meer kon stellen. Vrijwilligers die met TopRooster.nl werken kunnen alleen nog denken ‘Ah, zo bedoelen ze dat’ en ‘Oh, dat werkt blijkbaar zo’. En daarom krijgen wij bij TopRooster.nl geregeld feedback als ‘Eindelijk een roosterprogramma dat simpel werkt’.

“Het roosteren met TopRooster werkt zo goed, dat ik na drie weken al een tweede rooster in gebruik nam.”

Nynke Hoekstra

Eigenaar, AllinNL en AllinBE

TopRooster logo

Contactgegevens TopRooster.nl: – Vogelmelk 1 – 1906 DV Limmen – 072 505 4011 – 06 51 303 223 – info@toprooster.nl

(C)opyright en realisatie: DDA Automation Services

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rond TopRooster.nl.
Over nieuwe mogelijkheden, aanbevelingen, tips en acties.
Niet te vaak, wel informatief.

Gefeliciteerd! Je e-mailadres is toegevoegd. In je mailbox vragen we je nog even om een bevestiging.